Táncos szótár kezdőknek - ReggaetonDanceReggaetonDance
ne legyél túl félénk a tánchoz
Ne legyél túl félénk a tánchoz
2018-12-31
Alapozó Reggaeton és Twerk workshopok februárban
2019-02-09

Táncos szótár kezdőknek

Új vagy a tánc világában? Előfordul, hogy nem értesz bizonyos kifejezéseket a táncórán? De mivel a többiek csak bólogatnak, inkább nem kérdezel rá…

 

Mint mindenben, a táncban is vannak különböző szakkifejezések, amiket elsőre nem biztos, hogy kitalál az ember. Az alábbi cikkünkben összegyűjtöttük a leggyakrabban előforduló  általános alap fogalmakat, amik segítenek jobban eligazodni a tánc világában 🙂

 

alaptartás: a kiinduló pozíció. Ezt a tartást veszed fel az adott tánchoz, és igyekszel végig tartani. Erre épülnek a mozdulatok, és csak bizonyos mozdulatoknál térünk el ettől. Ha pedig véget ér az a mozdulat, ebbe az alap helyzetbe térünk vissza. Például a reggaeton-nál mindig elmondjuk, hogy térdek, lábfejek kifelé nézzenek, ez az alaptartás. Ez azt jelenti, hogy ha külön nem mondunk mást, akkor ez érvényes minden mozdulatra, pl. a legtöbb lépésre is. Tehát, ha elindul a zene, és elkezdünk lépni, tudod, hogy lépés közben is kifelé kell néznie a térdeknek és a lábfejeknek is. 

izoláció: a táncban ez a testrészek külön-külön mozgatását jelenti. Tehát mikor a válladat mozgatod, akkor csak a válladdal dolgozol. Mikor egy mellkas emelést csinálsz, azt nem a váll hátrahúzásával, hanem a mellkas kiemelésével végzed. Ez teszi lehetővé, hogy több különböző mozdulatot végezz egy időben. Pl. reggaeton-ban lépés közben tudsz vállat, vagy mellkast rázni.  

alaplépés: a legtöbb táncnak van úgynevezett alaplépése, vagy alaplépései. Ez leginkább azt az egyszerű lépést, vagy lépés kombinációt jelenti, ami segít felvenni a zene jellegzetes ritmusát, és amire a többi mozdulat, vagy figura épül. 

testsúly áthelyezés: nézd el nekünk, de most nem mennénk bele a fizikai és mozgástani meghatározásba, sem pedig a képletek levezetésébe, hiszen a táncban “kissé” máshogy használjuk a testsúly áthelyezés és a súlypont (tömegközéppont) fogalmakat. A legegyszerűbben talán egy példával tudnánk szemléltetni. Ha egy helyben állsz, mondjuk kis terpeszben, és hol az egyik, hol a másik lábadra viszel több súlyt az a testsúly áthelyezés. Ezt meg tudod úgy is tenni, hogy nem viszed át teljesen egyik lábadról a másikra a testsúlyt, és a felsőtested középen tartod. Ha viszont teljesen áthelyezed az egyik lábadra a testsúlyod, és a felsőtest is kimozdul középről, akkor már a súlypontodat, azaz az egyensúlyi pontodat is áthelyezted, hiszen lényegében egy lábon állsz kettő helyett. A legtöbb lépésnél folyamatosan áthelyezed a súlypontodat, de pl. a cubaton alaplépésnél, vagy mikor egy helyben megfordulsz valamilyen mozdulattal, akkor nem, ilyenkor csak a testsúly átelyezéssel “játszol”.

összekötés: mikor két mozdulatot szeretnél egymás után csinálni, megvan a technikája, hogyan tudod ezt megtenni, ezt hívjuk összekötésnek, vagy átvezetésnek. Hasonló típusú, hangsúlyú mozdulatokat kényelmesen át tudsz vezetni egymásba, viszont sokszor előfordul, hogy 2 teljesen más jellegű mozdulatot használunk egymás után. Ezeknél meg kell tanulni az összekötést, hogyan tudod átvezetni egyik mozdulatból a másikat. Erre vannak technikák, vagy használhatsz egy harmadik, összekötő mozdulatot is, ami simábbá teszi az átmenetet.

sorrend: ezt gyakran hallhatjátok tőlünk a táncórákon. A sorrend lényegében több mozdulat egymás utáni ismétlése. Nagyon jó gyakorlásra, hiszen ezzel nem csak magukat a mozdulatokat, hanem az összekötéseket is lehet gyakorolni, mégsem annyira monoton. A sorrendeket inkább ilyen céllal használjuk, nem igazán zene-specifikusak, maximum stílusban van megkötés. pl. egy gyakorló sorrend amiben sok a cubaton alaplépés nem lesz jó dancehall zenére 🙂 

koreográfia (koreó): komolyabb sorrend. Ugyanúgy mozdulatok egymás utánja, de általában hosszabb, mint egy gyakorló sorrend, sokszor gyorsabb váltásokkal, ami követi a zene jellegzetességeit. Legyen az szöveg, vagy egy dob, egy erősebb ütem, vagy belassítás. Egy koreográfiának általában van mondanivalója. Ez lehet egy történet, vagy egy érzés, hangulat. A koreók általában egy adott zenére készülnek, és ritkán passzolnak egy másikra is. El lehet táncolni másik zenére természetesen, de csak az eredeti zenére jönnek ki a textúrák, és a feeling 🙂

váltás: a táncban váltásnak azt hívjuk, amikor egyik mozdulatból átváltasz egy másikra. Ez lehet két hasonló jellegű mozdulat folyamatos átváltással, vagy lehet két különböző mozdulat éles váltással.

ütemváltás: ez már inkább zenében fordul elő. pl. mikor végetér egy 8-ad, és van egy plusz 4 ütem ami után újra egy 8-as indul, nem 5-től számolsz tovább.

hangsúly: táncban azt hívjuk egy mozdulat hangsúlyának, ahol az ütemre éppen van. Pl. egy helyben lépésnél lehet ütemre maga a lábemelés, vagy az is, amikor leteszed a talpad a talajra. Egy haldós lépésnél lehet ütemre a kilépés, vagy a lábzárás.

forrás: steezy

 

 

8 ütem:  biztos észrevetted, hogy a táncoktatók és táncosok többnyire 8-ig számolnak csak. Ennek az az oka, hogy a zenék többsége 4 negyedes tagolású. Gyakran használjuk még számolásnál a félütemeket (zenei) amiket és-ekkel jelölünk. Ezek segítenek jobban megérteni a mozdulatokat, vagy koreográfiáknál segítenek, hogyha gyorsan kell váltani stb.

félütem: akkor táncolunk félütemre, mikor egy mozdulatot fele olyan gyorsan táncolunk, mint ahogyan a zene diktálná. Pl. 1 ütem helyett 2 ütem alatt csinálod, vagy 2 ütem helyett 4 ütem alatt. Ez remek módszer a gyakorlásra, de persze be lehet iktatni, mint “játékosságot” hiszen sok mozdulat nagyon jól néz ki belassítva, vagy több ütemig kitartva.

duplázás: duplázáskor kétszer olyan gyorsan táncolsz egy mozdulatot, mint a zene üteme. Pl. egy ütem alatt 2 mellkas emelést használsz 1 helyett. Nagyon látványos módszer, pl. reggaeton-ban és twerk-ben nagyon sokszor használjuk.

 

 

 

 

előadásmód: ezt is gyakran hallhatod tőlünk 🙂 Az előadásmód egy nagyon fontos dolog a táncban. Azt jelenti, AHOGYAN táncolsz. Nem technikailag, hanem ahogyan átadod egy mozdulat vagy koreó lényegét, vagy ahogyan a saját személyiségedet, hangulatodat, érzéseidet beleadod a táncodba.

 

Hasznosnak találtad cikkünket? Oszd meg, hogy másokhoz is eljuthasson!

Comments are closed.

Inline
Inline